Sodeknetter!

Update vooraf: Allereerst een waarschuwing. In onderstaande review hebben we een aantal links naar Wijnvoordeel opgenomen om ons verhaal te staven. Nu kun je natuurlijk even op de links klikken om je ervan te vergewissen dat het klopt wat we schrijven. Nadeel is echter wel dat je, als je dit een keer hebt gedaan (dat klikken naar Wijnvoordeel dus), je de rest van je leven bij het surfen op Internet zal worden geconfronteerd met Wijnvoordeel banners. Als je daar niet blij van denkt te worden, dan raden we je aan ons dan maar op onze blauwe ogen te geloven en vooral niet door te klikken.

Een Chianti Riserva van €12,99 voor slechts €6,99! En een bekroonde Rioja Reserva van €12,99 ook al voor €6,99. Sodeknetter, dat zijn nog eens enorme kortingen! Die hebben het nog eens goed met ons voor! Zesenveertig procent korting! Hoe doen ze dat toch bij Wijnvoordeel?

De TV commercials van Wijnvoordeel tijdens het WK voetbal hebben ons geen windeieren gelegd. Dat wil zeggen: we hebben er niet echt iets aan verdiend, maar qua bezoekersaantallen zijn we in een klap zo ongeveer verdubbeld. De afgelopen weken trokken we gemiddeld per dag net zoveel bezoekers naar onze review van Wijnvoordeel als voorheen per dag naar onze hele site. En geen review werd meer geretweet dan die van Wijnvoordeel.

Overigens komt veruit het meeste bezoek via de zoekmachines op onze site en circa 80- 90% van de bezoekers is nieuw op onze website. Dat percentage lag de afgelopen dagen ook een stuk hoger. Kennelijk gaan veel mensen toch even googlen om te kijken of die fantastische aanbiedingen wel kloppen.

We schreven daar al eerder uitgebreid over en een snelle check leerde ons dat men de prijsstrategie niet gewijzigd heeft. En waarom zouden ze ook? Ze verdienen er kennelijk goed geld aan. En eerlijk is eerlijk: wij hebben er ook op zich geen problemen mee. Als mensen zich willen laten bedotten, dan is dat in eerste aanleg hun eigen keuze. Want zoals altijd geldt ook hier: als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het ook vrijwel altijd niet waar.

Zo wordt de hierboven genoemde Rioja van Bodegas Olarra van €12,99 aangeboden voor €6,99. Maar waar komt dan toch die ‘van’ prijs vandaan? Als je even checkt op wine-searcher dan zie je dat de gemiddelde detailhandelsprijs al bijna een jaar rond een tientje schommelt en de afgelopen maanden zo om de 8 euro. Dan levert een prijs van 6,99 natuurlijk een veel minder spectaculaire korting op dan Wijnvoordeel suggereert. Let wel: we zeggen niet dat die Spanjaard zijn geld niet waard is, we zouden het niet weten, want we hebben hem niet geprobeerd. Alleen blijken die gigantische kortingen gigantisch overdreven.

Overigens moeten onze zuiderburen op de Belgische site van Wijnvoordeel wel de volledige 12,99 betalen. Net als de lezers van het FD. Elsevierlezers en lezers van het Eindhovens Dagblad betalen ook 6,99. Mooie service dus van het FD aan haar zeergewaardeerde abonnees.

Een willekeurige Italiaan levert dezelfde resultaten op. De Corvetto Chianti Riserva is ook van 12,99 naar 6,99 gegaan. De Belgen betalen hier overigens nog minder, namelijk 5,99, maar dit terzijde. Een groter probleem is dat Corvetto nergens te vinden is op de hele Googles. Ook in de Gambero Rosso is nergens een spoor van een producent of cuvee met die naam te vinden en in de database van WineSpectator heeft men nog nooit van Corvetto gehoord. En ook Wine-searcher vindt ook alleen de bij Wijnvoordeel aangeboden wijn. Wijnvoordeel zelf hult zich ook in stilte. Op de site alleen een geinige uitleg over waar de naam van afgeleid is.

Dit lijkt dus sterk op een eigen labeltje. Ergens bij een producent een jaargangetje scoren, ander etiketje erop en huppa.  Niks mis mee, maar dan is die ‘van’ prijs natuurlijk ook meteen nergens op gebaseerd. En bestaat ook hier de korting vooral uit lucht.

Oké, we gaan onszelf herhalen. We blijven het een wat onzindelijke manier van verkopen vinden, maar als Baarsma op deze manier zijn geld wil verdienen, dan moet ze dat vooral doen.

Wat wij dus niet begrijpen is dat er kennelijk erg veel mensen intuinen. Zo graag kortingen scoren, dat redelijk nadenken wordt nagelaten.

Lieve mensen, als je de goedkoopste onder eigen label gebottelde, op zich correcte chianti wil, rij dan even langs de Aldi of de Lidl. Maar als je echt wilt proeven hoe een Chianti kan smaken, als je wilt weten wie de producent is, als je dus meer wilt weten van de wijn,ga dan naar een goede wijnwinkel. We hebben er nu een 150 op deze site staan, dus het lijkt ons sterk dat er bij jullie in de buurt niks zit.

En als je dan toch wilt blijven geloven in gigantische kortingen, in dat onzinnige ‘van – voor’ gedoe, dan hebben wij maar één antwoord: sodeknetter, wat dom.

16 thoughts on “Sodeknetter!

  1. Piet

    Nog mooier,

    Er gaan kortingscodes rond op het internet goed voor € 20,00 korting daar boven op nog gratis verzenden en je hebt voor 3,94 6 flessen rood prima voor de sudderlappen deze aankomende winter ;-).

    Proost

    Reply
  2. Johan

    Ik snap dat de wijnpuristen hier niet willen kopen en graag het volle pond betalen. De Corvetto is trouwens wel bij winesearcher te vinden. Beter je huiswerk doen dus.

    Mijn ervaringen met wijnvoordeel zijn dat je er uitstekend drinkbare wijnen kunt kopen voor redelijke bedragen. Daar gaat het toch om.

    Reply
    1. Wijnwinkel Review

      Het gaat er niet zozeer om dat wijnpuristen graag het volle pond betalen, het gaat er om dat de aanpak van Wijnvoordeel wat ons betreft sterk richting volksverlakkerij gaat. Natuurlijk is er niks tegen om matige wijn tegen lage prijzen te verkopen, alleen, doe dan niet net voorkomen alsof die wijn oorspronkelijk eigenlijk veel en veel duurder was.
      En Corvetto komt inderdaad vijf keer voor op Winesearcher: drie keer wordt als verkoper Wijnvoordeel genoemd, een keer De Weekkrant, een wijnshop uit de stal van Baarsma (de eigenaar van Wijnvoordeel) en een keer Belgisch Wijnvoordeelzusje Wijnbeurs. Tja, sommige mensen willen helaas zo in de waan van grote voordelen leven, dat ze vergeten gewoon zelf kritisch na te denken.
      Huiswerk doen is ook: verder kijken dan je neus lang is en kritisch nadenken.

      Reply
      1. Johan

        U heeft het over matige wijnen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik de afgelopen jaren voor veel geld heel wat meer matige wijnen heb gekocht bij de gereputeerde wijnhandel dan het afgelopen jaar bij wijvoordeel. Na enkele dure decepties uit de vakhandel heb ik uiteindelijk besloten om eens een gokje te wagen bij wijnvoordeel. En dat is niet slecht bevallen. Als ik daar al een matige wijn aantrof, dan was het in ieder geval tegen een fractie van de prijs ten opzichte van de vakhandel. De vakhandel is ook voor een groot deel gebakken lucht kan ik u verzekeren. Waterige wijnen van 50+euro worden daar ook gewoon verkocht, maar dan wel met veel poeha.

        Ik ben het met u eens dat het niet netjes is om van-voor prijzen te noteren waarbij de van-prijzen discutabel zijn, maar dat gebeurt overal en ook door vele bekende winkelketens. Zelf heb ik daar niet zo’n moeite mee en kan er wel doorheen kijken. Het gaat er uiteindelijk om wat je krijgt voor je centen. En dat is bij wijnvoordeel tot op heden zeer acceptabel gebleken.

        Ik kan me voorstellen dat de gereputeerde wijnhandel ontwikkelingen zoals wijnvoordeel met veel argwaan volgt en er niet blij mee is. Het zou ze namelijk zo maar eens een belangrijk deel van hun broodwinning kunnen gaan kosten. Vroeg of laat komen er namelijk aanbieders die voor een veel lagere prijs ook de bekende wijnen gaan aanbieden (zoals bijvoorbeeld ah die een mooie vintage port van Kopke uit 2005 voor 18 euro aanbiedt, terwijl die in de wijnhandel overal ruim meer dan 40 euro kost).

        Reply
  3. Pingback: Sodeknetter: hoe gebruiksvriendelijk is wijnvoordeel.nl?

  4. Erik Tax

    Ach die Johan,

    Heeft deze site niet goed doorgenomen, om te ontdekken waar nog wel vakmensen met hart en ziel
    jou een lekke glas willen voorzetten.
    En er zijn altijd mensen die de sfeer van een wijnwinkel, alsmede de passie niet kunnen en vooral willen waarderen. Alles kan goedkoper, en beter met een vleug gebakken lucht.
    Johan, blijf dan vooral achter je schermpje zitten, glas in de hand en naar het lekkere toe drinken, want proeven, daar heb jij waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Een ding is zeker, dat gaat jou niet lukken met deze instelling.

    Reply
    1. Johan

      Ja, dit is de goede houding. Zo kom je er wel. Al ziende blind en overtuigd van het eigen gelijk linea recta de afgrond in. Ik durf te voorspellen dat er van de door jou geliefde wijnwinkels over 5 jaar nog maar hooguit 10% over is. Mensen hebben gewoon geen zin meer om met een hoop poeha voor een hele bult geld belazerd te worden door die zogenaamde integere vakmensen. Ik in ieder geval niet meer. Alles wat ze verkopen is namelijk stukken goedkoper op internet te bestellen. Wijnvoordeel is daarbij de budget-afdeling, maar er zijn diverse uitstekende Nederlandse sites waar alle bekende topwijnen worden aangeboden.

      En ik heb niemand nodig om te vertellen wat lekker is. Dat weet ik gelukkig zelf maar al te goed. Ik proef al meer dan 30 jaar namelijk. Van de duurste grand cru’s tot de goedkoopste slobberwijnen. Zeker is in ieder geval dat duur en bekend lang niet altijd synoniem is voor goed en lekker. Dat heb ik een verkoper in de vakhandel nog nooit horen zeggen. Daar is duurder merkwaardig genoeg altijd beter.

      Reply
      1. Wijnwinkel Review Post author

        Eerlijk gezegd herkennen we echt helemaal niks in wat je schrijft in je reactie. We zijn inmiddels bij een dikke 170 wijnwinkels geweest, daar zaten hele goede en hele slechte tussen, maar eigenlijk hebben we nooit het idee gehad dat men ons in de richting van dure, bekende wijnen wilde praten. Eerder integendeel: nogal eens kregen we als advies een wijn die goedkoper was dan een die we eerst overwogen, met de mededeling dat die goedkopere zeker niet minder zou zijn. Tot nu toe hebben we één keer meegemaakt dat we een duurdere wijn ter overweging kregen en daar zijn we nog steeds heel gelukkig mee.
        Maar goed, over smaak valt niet te twisten. Persoonlijk vinden we het gewoon leuk om wijn te kopen bij een goede wijnhandelaar, met wie we over de verschillende wijnen wat kunnen doorpraten, die achtergronden kunnen geven over wijn, die advies kunnen geven. Anderen zullen kiezen voor online kopen. Maar eerlijk gezegd is de enige keer dat wij het idee kregen van “een hoop poeha en de bult belazeren” bij een bepaalde, heel grote online aanbieder geweest

        Reply
  5. AB

    Wijnvoordeel belazert de bult? Klopt! Sodeknetter wat belazeren ze de bult. Alleen: het” van-voor ” verkoopverhaal kom je overal tegen en is nooit, waar dan ook, te controleren. Je moet wel een azijndrinker zijn met het IQ van een amoebe om je door dit soort ronkende teksten te laten verleiden. Overigens ben ik er zelf ooit eens ingestonken, tot mijn schande, dat wel. Maar er is ook relatief goed nieuws: Als je al eens in een foute aanbieding voor teveel geld bent getrapt ten je doet je beklag: Wijnvoordeel neemt zonder gedoe en zonder kosten al je flessen retour. Dat is dan wel weer zo netjes. Ik struin wel eens rond op die site en heb een paar prima slobberwijntjes weten te vinden, die ik inmiddels dus daar wel eens bestel (hier in huis wordt het nodige afgeslobberd) en heel soms ook wel een echt aardige wijn.Ik kijk alleen nooit naar die rare “over the top” aanbevelingen. Ik zoek als het ware het koren onder het kaf, soms is dat er, slobbertechnisch gezien. Het doorzoeken van websites die wijn aanbieden kan soms net zo leuk zijn als een wijnwinkel bezoeken, het heeft amusementswaarde. En als ze dan het bocht dat ze ooit verkopen zonder commentaar terugnemen is wel zo prettig. Niettemin, ik sta ook liever bij Henri Bloem in Den Bosch lekker over wijn te lullen en laat me graag verleiden tot een onbekende verrassing.

    Reply
  6. elena

    Ik vind dat echte oplichters. En die wijn is in goed NL, niet te ‘zuipen’. Zelfs voor 4 euri nog te duur. Kreeg t op een verjaarspartijtje, gelijk aan t water en t bier gegaan. Sodeknettergek dus.

    Reply
  7. Rudolf

    Kan me in bovenstaande het meeste vinden bij commentaar Johan.
    Ben zelf geen expert maar kan wel proeven wat ik lekker vind en vind bij wijnvoordeel wijnen op betaalbaar prijsniveau (voor echte topwijnen moet je natuurlijk ergens anders zijn) mits met de zogenaamde 40-50% korting gekocht en smaakt mij vaak beter dan wat ik in de supermarkt krijg of bij menig vakhandel .
    Ja de van-voor korting slaat nergens op maar zoals al vermeld geldt dat voor bijna elke verkoopsector aan consumenten. Bij elektronica is het vaak perfect te vergelijken omdat je kan vergelijken op exact hetzelfde merk en typenummers en daar gaat de “specialist” meestal keihard onderuit met hun van-voor.
    Ook hier gaat de “vakhandel” vaak hard onderuit kwa prijs (is niet vreemd want ze hebben hogere kosten) met een net zo groot risico dat de wijn mij niet bevalt, natuurlijk niet kwa beleving maar daarvoor ga ik over 2 weken weer de route de vin in Z.Frankrijk voor rijden :)
    Tot slot nog even: ik heb enorm veel ervaring met internet shoppen (nationaal en internationaal) en de service van wijnvoordeel is meer dan uitstekend. Flesje kapot->1 dag later nieuwe, verkeerd doosje-> juiste nageleverd verkeerde mocht ik houden, bestellinkje aanpassen geen probleem, etc.

    Conclusie: zoals in artikel stond goed uit je doppen kijken: naar wat je koopt en voor hoeveel dan kun je aan beide zijden leuk terecht en niet goed opletten levert aan beide zijden een miskoop.

    Reply
  8. Joop

    Het is weer zover, wijnvoordeel.nl belazert de kluit weer met een gigantische actie: 50% korting met kortingscode “12keer”. Ja amehoela, ze hebben de prijzen eerst verdubbeld, zie bijv. hier 2 dezelfde wijnen, ervóór en erna….
    http://www.wijnenwijn.nl/wijn/chateau-los-boldos-vieilles-vignes-merlot
    https://www.wijnvoordeel.nl/Chili/Chateau-Los-Boldos-Vieilles-Vignes-Merlot::5018.html?XTCsid=7ij5ib1ae40cbpjs4mugematj2
    Geprobeerd met ze te chatten maar als de vragen te moeilijk worden, wordt de chat afgekapt…
    Stelletje schaamteloze oplichters.

    Reply
    1. Wijnwinkel Review

      We hebben er even naar gekeken, maar volgens Wine-Searcher ligt de gemiddelde prijs toch gedurende een jaar of twee zo rond de 17-18 euro. Maar goed, dat is gebaseerd op slechts twee verkopers, waarbij de ‘normale’ prijs in Nederland (bepaald door Wijnvoordeel, de enige aanbieder hier) achtenhalve euro hoger ligt dan bij de concurrent. Het zou kunnen dat Wijnvoordeel normaliter expres een te hoge prijs hanteert, zodat ze een ‘sodeknetter’ aanbieding kunnen bieden. In die periode plannen ze dan gewoon de gehele verkoop voor deze wijn.
      Dat is overigens precies zoals supermarkten, zoals Albert Heijn, werken. Zo is de normale prijs van een witte Cote du Rhône van Guigal bij AH 9,99, maar afgelopen drie maanden hebben we hem al een keer of drie voor 6,99 gezien. Dat is dan feitelijk de echte prijs. De hoge prijs wordt alleen gehanteerd om de klanten het idee te geven dat het om een superaanbieding gaat. Niet voor niets dat Wijnvoordeel tot voor kort onderdeel was van de belangrijkste leverancier van supermarktwijnen….

      Reply
  9. Frutzels

    Ik heb een aantal keren wijn gekocht bij wijnvoordeel.nl en ben altijd teleurgesteld geweest. Het probleem was steeds hetzelfde: voor mijn smaak is de wijn zuur. Mijn conclusie is dat je ook bij “extreme aanbiedingen” voor hetzelfde geld betere wijn koopt bij de supermarkt. En zeker bij een goede wijnhandelaar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *